Iedere toets die ontwikkeld wordt, is anders en heeft bijvoorbeeld een eigen toetsmethodiek, andere lengte en afnamewijze. Daarom is het belangrijk steeds opnieuw de feedback van leerlingen mee te nemen. Een goed moment om de ervaring van de leerlingen uit te vragen is tijdens het afnemen van de normeringsonderzoeken. Deze onderzoeken zijn nodig om nieuwe toetsen betrouwbaar te kunnen normeren en om de normen van bestaande toetsen te actualiseren. Tijdens deze normeringsonderzoeken maken duizenden leerlingen door het hele land en uit verschillende groepen de toetsen. Na het maken van de toets wordt de leerlingen gevraagd hoe ze het vonden om de toets te maken en hoe makkelijk of moeilijk ze de opgaven vonden. In een open vraag kunnen leerlingen ook vrije feedback geven.
Alle feedback wordt zorgvuldig geanalyseerd. Vooral de inhoudelijke feedback geeft veel inzicht in de ervaring van de leerlingen. Er zit vaak heel waardevolle feedback verstopt tussen alle (soms hele grappige) antwoorden. Aan de hand van de feedback worden de puntjes op de i geplaatst. In een van de normeringsonderzoeken werd de volgende feedback gegeven:
Dergelijke feedback is van groot belang. In dit geval zijn de instructies nogmaals nagelopen en bij twee opgaven bleek het inderdaad nodig om de instructies aan te vullen. Natuurlijk kunnen we niet alle feedback meenemen. Soms is de feedback niet eenduidig, zoals onderstaande reactie:
Of simpelweg omdat we nou eenmaal niet alle verzoeken kunnen honoreren, omdat ze niet per se een betere toets zouden opleveren:
De overgrote meerderheid van de reacties is vooral heel leuk en bevestigt wat de toetsmakers beoogd hebben:
Het ontwikkelen van kindvriendelijke toetsen kan dus niet zonder het waardeoordeel van kinderen. Hoewel toetsen nooit het favoriete onderdeel zullen worden van leerkracht en leerlingen, kunnen we zo wel met meer zekerheid zeggen dat de toetsen van het Boom LVS geen onnodige druk leggen op kinderen.