Dyscalculie op school
Wat kan de school doen?
Voor scholen en samenwerkingsverbanden is het belangrijk om een zorgbeleid te maken, waarbij tenminste één teamlid gekwalificeerd is om kinderen met ernstige rekenproblemen/dyscalculie te ondersteunen en te begeleiden. Scholen kunnen de leerling effectieve begeleiding bieden door dagelijks in de klas te oefenen met de opdrachten die geformuleerd zijn tijdens de extra begeleidingsuren (protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie, ERWD).
Voor kinderen (met leerproblemen) is het belangrijk dat zij worden opgenomen in de groep. Een goede begeleiding door de leerkracht en een goede samenwerking tussen de leerkracht en de interne of externe rekendeskundige dragen hieraan bij.
Ondersteunende middelen in de klas
In de dyscalculieverklaring en het begeleidingsplan van de specialist staat beschreven welke begeleiding het kind nodig heeft. 'Het is niet wenselijk om een kind met dyscalculie altijd met een rekenmachine te laten werken, omdat ze juist veel moeten oefenen om te verbeteren,' vertelt dyscalculiespecialist Marije van Oostendorp. 'Het kind kan de rekenmachine wel inzetten om antwoorden te controleren of als ze contextsommen moeten oplossen.' Daarnaast adviseert het protocol ERWD om kinderen met dyscalculie extra tijd te geven bij een toets en in een rustige omgeving te laten werken.
Zeven tips voor leerkrachten van rekenexpert Marije van Oostendorp
- Zorg voor een goede band met de leerling; vraag regelmatig hoe het gaat en toon belangstelling voor wat hem of haar bezig houdt.
- Toon begrip voor het rekenprobleem en de gevoelens die daaruit voortvloeien.
- Leg aan klasgenoten uit wat dyscalculie is of laat de leerling er een spreekbeurt over houden.
- Gebruik, zeker in de groepen 3, 4 en 5, concreet materiaal bij de instructie.
- Beperk het aantal sommen.
- Leg duidelijk uit wat het doel van de les is en waarom de vaardigheid geoefend moet worden.
- Ga steeds na of de leerling de stap begrepen heeft.
Huiswerk: een belangrijk middel om tafels en sommen te automatiseren
Huiswerk maken is van groot belang om tafels en sommen tot en met twintig te automatiseren. Maar hoe pak je dat aan? Rekenspecialist Marije van Oostendorp beschrijft in haar boek Aan de slag met rekenproblemen manieren waarop je kinderen kunt begeleiden en hoe je 'huiswerk' het beste kunt aanpakken: duidelijke afspraken, support van ouders, een beetje gezelligheid en een (niet-materiële) beloning om het kind te motiveren.
Ouders: essentieel voor een succesvolle behandeling
Ouders zijn een belangrijke informatiebron voor leerkrachten om problemen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Maar ook als een kind met dyscalculie wordt behandeld, is het essentieel dat ouders hun kind ondersteunen en motiveren. Dit kunnen zij doen door het geven van zakgeld, spelletjes te spelen waarin getallen voorkomen en door hun kind te laten plannen (van huiswerk of andere activiteiten). Voor ouders is het belangrijk om te begrijpen wat dyscalculie precies inhoudt en waar het kind tegenaan loopt.